درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید سلام و احترام خدمت شما عزیزان بازدید کننده! با اظهار سپاس از بازدید تان، لطفاً برای هرچه بهتر شدن وبلاگ من، مرا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سالم تان بهره مند سازید. تشکر کامران kamran.8194@yahoo.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 234
بازدید کل : 248039
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه

اسما خداوند متعال %

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools
لطفاً این صفحه را با دوستان تان به اشتراک بگذارید 32 کلمه

Speed test

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ این صفحه را به اشتراک بگذارید
بهارســـــــــــــــــــــــتان
علمی، فرهنگی، اسلامی، تفریحی، ورزشی
جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : کامران

 

شرکت تضامنی
            شرکت های تجارتی را می توان به سه نوع قسمت کرد: نوع اول آنهایی هستند که در آنها دخالت دارد و نوع دوم شرکت هایی که اعتبار و شخصیت شرکاء در آن دخالت دارد. شرکت سهامی بارزترین آنها در نوع اول است و شرکت تضامنی کامل ترین آنها در نوع ثانی است. شرکت های سهامی و تضامنی را درست در مقابل یکدیگر قرار می دهند. در شرکت سهامی شخصیت و اعتبار شرکاء به هیچ وجه دخالتی ندارد و فقط سرمایه نقش اساسی را دارد. ولی در شرکت تضامنی اعتبار و شخصیت شرکاء بیش از هر چیز شاخص شرکت است.
طبق ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارائی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است- هر قراردادی که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود. بنابراین شرکاء شرکت مسئول پرداخت کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشند علاوه بر آن مسئولیت تضامنی نیز دارند. یعنی در صورت کسر سرمایه ، هر یک از آنها به تنهائی در مقابل طلبکاران و اشخاص ثالث برای تأدیه تمام حقوق آنها مسئول اند. مثلاً شرکتی که بین پنج نفر با سرمایه یک میلیون ریال تشکیل شود هر گاه دو میلیون ریال قروض شود نسبت به یک میلیون ریال که علاوه بر استهلاک سرمایه بقیه طلب بستانکاران هر پنج نفر شریک متضامناً مسئول پرداخت آنند و طلبکاران می توانند به هر یک از شرکاء که خواهند با هر پنج نفر آنها متضامناً مراجعه کرده طلب خود را وصول نمایند. تعقیب یکی از شرکاء و مطالبه کلیه طلب مانع از مطالبه از دیگری نخواهد بود- البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول نماید.
اهمیت شرکت تضامنی به قدری است که هرگاه شرکاء به خلاف آن در شرکتنامه تراضی نمایند گرچه باطل نبوده و بین خودشان مؤثر و نافذ است ول در مقابل بستانکاران به هیچ وجه ارزشی نخواهد داشت.
مثال : هر گاه در شرکت قرار شود یکی از شرکاء از نفع و ضرر به میزان نصف سهمی که به سهم الشرکه او تعلق می گیرد استفاده نماید ، این تراضی در بین شرکاء مؤثر است ولی در مقابل طلبکاران تأثیری نداشته وبستانکاران می توانند آن را کان لم یکن دانسته و به هر یک از شرکاء که مایل باشند مراجعه نمایند .
تشکیل شرکت
شرکت تضامنی موقعی تشکیل می شود که دو امر واقع شده باشد:
   1. شرکتنامه مطابق قانون تنظیم شده باشد .
   2. تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.
شرکت های تضامنی غالباً احتیاج به اساسنامه ندارند ولی اگر قراری بین شرکاء باشد که با تراضی قبلی بوده و محتاج به تعیین تکلیف باشد در اساسنامه قید می شود، زیرا معمولاً در شرکتنامه آن چه ذکر می شود امور اساسی شرکت است از قبیل :
   1. اسم شرکت
   2. موضوع شرکت
   3. مدت شرکت
   4. سرمایه و حصه هر یک از شرکا ء اعم از نقدی وغیر نقدی با ذکر نام شرکاء
   5. تقسیم سود و زیان
   6. مقررات راجع به فسخ شرکت و فوت شرکاء
شرکتنامه مهم ترین پایه و اساس شرکت است و مسلم است که به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد مگر به رضایت تمام شرکاء. سرمایه نیز باید تماماً پرداخت شده باشد اعم از نقدی یا غیر نقدی. در تقویم سهم الشرکه غیر نقدی، در شرکت تضامنی قانون مقررات خاصی معمول نداشته ، زیرا به نحوی که دیدیم در شرکت های سهامی پس از واگذاری چیزی که در ازاء آن سهم داده می شود ، شریک تعهدی ندارد. و در شرکت های با مسئولیت محدود اگر سهم الشرکه غیرنقدی کمتر از ارزش واقعی تقویم شود شرکاء متضامناً مسئول اند. ولی در این قبیل شرکت ها ، اساس آن است که شرکاء مسئول کمبود سرمایه باشند. بنابراین قید آن در این مورد لزومی ندارد ، و اگر سهم الشرکه ، غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از قیمت واقعی تقویم شده باشد سایر شرکاء به ضرر خودشان اقدام کرده اند . فقط در ماده 118 به این عبارت مرقوم شده « شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد».
مسلم است که سهم الشرکه غیر نقد علاوه بر آن که باید تسلیم شود تقویم آن نیز باید به تراضی تمام شرکاء به عمل آمده باشد تا میزان کل سرمایه معلوم باشند.
نام شرکت
قانون یکی از شرایط شرکت تضامنی را داشتن « اسم مخصوص » دانسته و به شرح ماده 117 قانون « در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکائی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( برادران ) قید شود».
چون شرکت دارای شخصیت حقوقی است از آن جهت باید مانند یک شخص طبیعی اسم داشته باشد و نام لااقل یک شریک در آن ذکر شده و به بقیه شرکاء اشاره شده باشد.
مانند شرکت تضامنی احمد محسنی و شرکاء – یا شرکت تضامنی برادران رفعت.
قید کلمه ( شرکت تضامنی ) از دو جهت است: یکی اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت بوده و آن را از شخصیت شرکائی که به نام آنها نامیده می شود متمایز نماید.
دیگر اینکه این موضوع به نفع شرکت و معرف ضمانت شرکاء می باشد.
نام شرکت همان نام تجارتی آن است ولی قابل انتقال نیست زیرا دیگری نمی تواند از عنوان آن استفاده نموده و نام و اعتبار اشخاص را برای خود نام تجارتی قرار دهد. اگر شریکی که شرکت به نام او نامیده می شود فوت نماید ویا از شرکت خارج شود مسلم است که نام او هم از شرکت حذف خواهد شد و شرکت به نام دیگران نامیده می شود.

برای مطالعه بقیه به ادامه مطلب بروید.....



ادامه مطلب ...


جمعه 7 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 ::  نويسنده : کامران

ذخایر بانکی :

عبارت از آن مقدار پولی است که بانک جهت رفع تقاضای امانت گذاران خود سردست نگاه میدارد . چون تقاضای امانت گذاران معمولا حصه کوچک امانت یک بانک راتشکیل میدهد نها هیچ وقت بانک ها مجبور نیستند برابر به مجموع مبلغ امانات پول نقد سردست داشته باشند این مبلغی را که بعتوان ذخیره بانک ها باید داشته باشند در اکثر ممالک قانونی تعین میکند .

ذخایر پولی :

مقدار شمش یا سکه ای که حکومت یا بانک ها بحیث تضمین بمقابل پول اعتباری داخل دوران نگاه میکند .

ذخایر ثانوی :

قروض عندالمطالیه بانک ، اوراق بهادار مهیا برای تنزیل مکرر واسناد قرضه حکومتی را بعضی اوقات ذخایر ثانوی یک بانک مینامند .

ذخایر صند نوسان :

ذخایریک کالا که برای تنظیم نوسانهای قیمت کالا های اصلی نگهداری میشود . دست اندرکاران یا فروش کنندگان این کالا های ذخیره شده به هنگام افزایش قیمت ها وخرید آن به هنگام کاهش قیمت ها با اقدام به تخفیف نوسان قیمت ها میکنند . این طرح ها ممکن است بین المللی باشند وسعت دادن چینین طرح هایکه بامصارف مالی وگرمداری محدود میشود. و در حالیکه این طرح ها میتوانند از نوسانهای طویل المدت که نیازمند حل را های اساسی است که البته عملا بی تاثیر خواهند بود .



دو شنبه 12 دی 1390برچسب:, :: 12:6 ::  نويسنده : کامران

 

 واژه نامه اصطلاحاتاقتصادی


اقتصاد آزاد:(Laissez - Faire ): واژه فرانسوي به معناي "به حالخود گذاشتن". در سياست و اقتصاد ، به نظریه ای اطلاق می شود که بر اساس آن نظاماقتصادی هنگامی که هيچ دخالتي از سوي دولت اعمال نشود، به بهترين وجه عملميکند.

اقتصاد آميخته: نظام اقتصادي که در آن دولت و بخش خصوصي نقش هاي مهميدر رابطه با توليد، مصرف، سرمايه گذاري و پس انداز ایفا می کنند.

اقتصادبازار آزاد: اقتصاد ملي يک کشور که در تعيين سطوح توليد ،مصرف ، سرمايه گذاري پسانداز بدون دخالت دولت، برنيروهاي بازار تکيه دارد.

انجمن ملي معاملهکنندگان اوراق بهاداربرمبنای نظام خودکار در ارائه مظنه سهام:
(Nasdaq):
شبکهاطلاعاتي خودکاري که فهرست قيمت ها و سهام گوناگون را در قريب به 5000 فقره ازفعالترين اوراق بهادار در اختيار دلالان و معامله گران مي گذارد.

انحصاردار: فروشنده منحصر به فرد کالا و خدمات در يک بازار .

انقلاب صنعتي: ظهورنظام توليد کارخانه ای که در آن کارگران را در يک کارخانه گرد می آوردند و آنها باابزار و ماشين آلاتی که در اختيارشان گذاشته مي شد، دربرابر دستمزد کار مي کردند. انقلاب صنعتي با تغييرات چشمگير در صنعت منسوجات، بويژه در انگلستان و در حدودسالهاي 1770 و 1830 آغاز شد. اين واژه بطور گسترده تر در رابطه با تغيير پيوستۀساختار اقتصادي در اقتصاد جهان بکار مي رود.

اوراق بهادار: برگه هاي تاييدکننده ( اوراق بهادار معين) ويا ثبت الکترونيکي ( اواراق بهادار) که گواه بر مالکيتبر دارايي( سهام) يا تعهد وام ( اوراق قرضه) است.

بازار: صحنه اي که در آنخريداران و فروشندگان قيمتهایی را براي محصولات مشابه و يا با شباهت زياد به یکدیگرتعیین مي کنند و به مبادله کالاها و خدمات مي پردازند.

بازار رو به ترقی: بازاري که در آن افزايش متمادي در قيمت سهام مشاهده شود.

بازار رو به تنزل: بازاري که در آن، در زمان کاهش قيمت ها، سهامداران برای فروش سهام هجوم می برند وبهحرکت نزولی مي افزایند..

بازار سرمايه : بازاري که در آن اوراق داراییشرکتها و اوراق قرضه دراز مدت ( اوراقي که مدت سررسیدشان بیش از يک سال است) توزيعومعامله مي شود.

بازار مشترک: گروهي از کشورهاکه تعرفه ها و برخي اوقاتموانع ديگر را که مخل بازرگاني آنها با يکديگر است ازمیان بر می دارند در حاليکهتعرفه های خارجي معمول را برکالاهاي وارداتي ا زخارج اتحاديه پا برجا نگه ميدارند.

بازرگاني ا لکترونيکي: داد وستد انجام شده از طريقه شبکه جهانياينترنت.

بانک ذخیرۀ فدرال: يکي از 12 بازوي عملياتي نظام اندوخته فدرا ل کهشعب 25 گانه آن در سراسر آمريکا پراکنده اند و مجموعا با هم قوانين گوناگون نظامبانک مرکزي آمريکا را به مورد اجرا مي گذارند.

بانک بازرگاني: بانکي کهانواع و اقسام حساب ها، از جمله حساب جاري، پس انداز و سپرده زمان دار را در اختیارمشتری می گذارد و به افراد و شرکتها وام مي دهد. بر خلاف شرکت هاي بانکی سرمايهگذاري مانند بنگاه های هاي دلالي که معمولأ با فروش اوراق بهادار شرکت ها یاشهرداری ها سروکار دارند.

بانک مرکزي: مرجع پولي کل در يک کشور که مسئولیتکارهاي اساسي چون صدور پول رايج و نظارت بر تنظیم عرضه اعتبار در اقتصاد را به عهدهدارد.

بر روی پيش خوان: واژه مجازي از براي تجارت و معامله اوراق بهاداري کهدر يک بورس سازمان یافته مانند بورس اوراق بهادار نيويورک ثبت نشده است. معامله برروی پيش خوان توسط معامله گران و کارگزاراني که از طريق تلقن و يا شبکه هايکامپيوتري با يکديگر تماس بر قرار مي کنند انجام مي گيرد.

برگ قرضه: گواهینامه ای که نشان دهنده تعهد يک شرکت در قبال دارنده آن دایر بر پرداخت مبلغ ثابتیپول در یک سر رسيد مشخص است.

بورس: بازاري منظم برای خريد و فروش سهام واوراق قرضه .

بورس اوراق بهادار نيويورک: بزرگترين بورس معاملات سهام واوراق قرضه در جهان .

بورس اوراق بها دار آمریکا : يکي از بورس ها ي مبادلاتسهام در ايالات متحده که شامل سهام و اوراق بهادار شرکت های هاي کوچک تا متوسط درمقايسه با سهام شرکت هاي عظيم است که در بورس سهام نيويورک مبادله ميشود،.

بهره وري ( ميزان توليد): نسبت بازده( کالاها و خدمات) توليد بر واحدورودي ( منابع بارور) در طي زماني معين .

بيمه سپرده های بانکی: ضمانت دولتآمريکا از سپرده هاي بانکی تا مبلغي معين - - فعلأ صد هزار دلار.

پرداختجبرانی: وجه پرداختی از سوی دولت به عنوان جبران خسارت به زارعين از بابت تمام ويابخشي از اختلا ف بين قيمت هایي که در عمل براي يک کالاي مشخص به توليد کننده پرداختشده و قيمت هاي تضمين شدۀ بالاتر.

تامين اجتماعي: برنامه بازنشستگي دولتايالات متحده که بسته به سهميه اي که افراد و کارفرمايان آنها در حين شاغل بودن دراين حساب پس انداز مي کنند، منافعي را پس از بازنشستگي به آنها اعطا ميکند.

تباني در قيمت گذاري: اقداماتی که معمولأ توسط تعدادي از شرکت هاي بزرگکه بر يک بازار تسلط دارند، با تثبيت قيمت کالاها ويا خدمات در يک سطح از پيش توافقشده برای فرار از قوانين بازار به اجرا گذاشته مي شود.

تبعيض گذاری در قيمت: عمل کردهايي که به برخي از خريداران در مقایسه متیازات بیشتری مي دهد .

تجارت آزاد: فقدان تعرفه ها و مقراتی که در جهت کوتاه ساختن داد وستد وجلو گيري از تجارت در ميان ملل وضع شده است.

تراز پرداخت ها : صورت حسابی ازارزش پولی معاملات بين المللي بين يک کشور و بقيه کشورها طی يک مدت معين. اين صورتحساب نشان دهنده مجموع معاملات افراد، شرکت ها و سازمان هاي دولتي يک کشور با بقيهکشورها است.

تعرفه: ماليات بسته شده بر کالاهاي منتقل شده از يک منطقه گمرکیبه منطقه ديگر چه برای اهداف حماتي و چه برای کسب درآمد.

تقاضا: مجموعکالاها و خدماتي که مصرف کنندگان طي یک دوره مشخص مايل و قادر به خريد آنها به هرقيمتي هستند.

تورم: ميزان افزايش در سطح کلی قيمت تمامي کالاها و خدمات. ( اين موضوع نباید با افزايش قيمت کالاهاي ويژه نسبت به قیمت کالاهاي ديگر اشتباهشود

تورم رکودي: وضعيت اقتصادي مرکب از تورم پيوسته ورکود داد وستداقتصادی.


خدمات: فعاليت هاي اقتصادي-- -- مانند حمل و نقل، بانکداري ،بيمه، جهانگردی، ارتباطات، بازاريابي، پذیرایی، داده پردازي ومشاوره - - که در حينتوليد، مصرف مي شوند در مقايسه با کالاهاي اقتصادي که ملموس تر هستند.

خصوصيسازی: عمل واگذاری خدماتي که قبلأ توسط دولت تامين مي شد ند به شرکتهای بخش خصوصي .

دارايي: مالکيت چيزي ارزشمند که معمولأ برمعیار پول سنجيده ميشود.

درآمد: دريافت حاصل شده زفروش کالاها و خدمات يک دادوستد

در آمدناخالص داخلي: ارزش کل بازده یک کشور، در آمد يا هزينه هايی که در محدوده مرزهای آنکشور به بار می آید.

رشد اقتصادي: افزایش ظرفيت يک کشور در توليد کالاها وخدمات.

رفع نظارت: برداشتن کنترل دولت از روی يک صنعت.

رکود اقتصادی: کاهش شدید در فعاليت اقتصادي چه از لحاظ وسعت و دامنه و چه از نظرمدت زمان .

روال سريع: روشهاي تصويب شده توسط کنگره آمريکا که برطبق آن کنگره بهلوایحی که به وسیله رئیس جمهوری در جهت تاييد و اجراي موافقت نامه های بازرگاني بينالمللي آمريکا ارائه می شود طی مدت معيني رای مي دهد.

سرمايه: تجهيزاتفيزيکي ( ساختمان ها، ابزار و آلات، مهارت هاي انساني) بکار رفته در توليد کالاها وخدمات. این اصطلاح همچنين به دارایی شرکتها، اوراق قرضه، اوراق بهادار و پول نقدنيز اطلاق مي شود.

سرمايه انساني: تندرستي، نيرو، آموزش ، کارورزي و مهارتهايي که افراد به شغل هايشان عرضه مي کنند.

سرمايه گذاري: خريد اوراقبهادار مانند سها م يا اوراق قرضه.

سرمايه گذاري پرمخاطره(فماري):سرمايهگذاري در يک دادو ستد تازه و احتمالأ پر مخاطره.

سطح زندگي: حداقل احتياجاتاوليه، رفاهيات و يا تجملاتي که جهت قرار دادن شخص و يا گروهي در وضعيت و يا شرايطمرسوم يا صحيح، اساسي محسوب مي شود.

سوبسيد ( يارانه): امتیاز اقتصادي،مستقيم يا غير مستقيم، که توسط دولت به توليد کنندگان کالاها وخدمات داخلي، غالبادرجهت تقويت موقعيت رقابتي آنها در برابر کمپاني هاي خارجي اعطا ميشود.

سوبسيد (یارانه) صادرات: مبلغ یک کاسه ای که توسط دولت به دستگاه یاشرکتی که کار آن برای رفاه عمومی مفید تشخیص داده می شود اعطا می گردد.

سودسهام: در آمد به دست آمده از نگهداري سهام. این در آمد معمولأ نمايانگر سهمی از سودحاصله است که به نسبت میزان سهم در مالکیت پرداحت می شود.

سوسياليسم: نظاماقتصادي که در آن ابزار اصلي توليد به طور عمده طبق نوعي سيستم برنامه ريزي مرکزيتحت مالکيت و کنترل جمعي دولت قرار دارد.

سهم عادي: سهميه درمالکيت يک شرکت.

سهام: مالکیت در دارایی يک شرکت .

سياست پولي: اقدامات نظام ذخیرۀفدرال برای مهار کردن میزان نقدینگی و هزینه پول و اعتبار بعنوان ابزاري برای کمکبه ایجاد اشتغال درسطح وسیع،ارتقاء رشد اقتصادي ،تثبيت قيمتها و ایجاد الگوهای قابلدوام در معاملات بين المللي.

سیاست حمایت از محصولات داخلی: استفاده ازمحدوديت بر واردات يا تشويق آگاهانه و عمدي این گونهمحدودیتها به منظور توانمندکردن توليد کنندگان ناکار آمد داخلي برای رقابت موفقيت آميز با توليد کنندگانخارجي..

سياست مالي: تصميمات دولت فدرال در بارۀ مبلغ پولي که مصرف و یابصورت ماليات وصول می کند در جهت تأمین اشتغال کامل و اقتصاد غير تورمي.

طرحنو (New Deal) : برنامه هاي اصلاحات اقتصادي دهه 1930 در آمريکا که برای کمک بهخارج شدن آمريکا از دوران کسادی عظيم تدوین شده بود.

نظام بازرگانی آزاد: سيستم تجاری که در آن کشورها اجازه دسترسي آزاد و بدون تبعيض را به بازارهاي يکديگرمي دهند.

نظام نرخ برابري ثابت ارز: نظامي که در آن نرخ هاي تسعیر بین ارزهاي رايج د رسطحی از پيش تعيين شده برقرار مي شود و درپاسخ به تغيير عرضه و تقاضاتغيير نمي يابد.

نظام نرخ شناور برابری ارز: نظامي انعطاف پذير که در آننرخ ارز توسط نيروهاي عرضه و تقاضاي بازار و بدون مداخله تعیین ميگردد.

شاخص صنعتي داوجونز (Dow Jones ) : شاخص بهاي سهام، بر اساس 30 نوع ازسهام عمده، که بعنوان معیاری برای روند عمومي در قيمت هاي سهام و اوراق قرضه درايالات متحده بکار مي رود.

شاخص قیمت مصرف کننده: نموداری از هزينه زندگيکه به وسیله اداره آمار کار آمريکا برمبنای قيمتهای واقعي خرده فروشي انواع کالاهاو خدمات دریک دوره معين فراهم و جدول بندی می شود و با ارقام یک دوره پايه که هر ازچندگاه تغيير مي يابد مقايسه مي گردد.

شرکت سرمايه گذاري: شرکتی س که بهطور منظم سهام تازه صادر وسهام موجود را هنگام درخواست خريداری می کند. این شرکتسرمايه خود را برای سرمايه گذاري در اوراق بهادار گوناگون در ديگر کمپاني ها به کارمی اندازد وجوهی را که از افراد جمع آوري کرده از جانب آنها در موجودي اوراق بهادارسهام گوناگون سرمايه گذاري مي کند.

صادرات: کالاها وخدماتي که در داخل توليدو به خريداران کشور ديگر فروخته مي شود.

عرضه: جدولی از آنچه که توليدکنندگان مايل و قادر به فروش آنها به هر قيمت ممکن طي مدت معينی هستند.

عرضهپول: مقدار پولي ( سکه، اسکناس و حساب هاي جاري) که دراقتصاد يک کشور درجريان است.

غذا برای صلح: برنامه اي که ترتيب ارائه محصولات کشاورزي آمريکا را به خارجفراهم مي سازد.

فروش زير قيمت تمام شده ( قیمت شکنی): به موجب قوانينآمريکا، فروش يا صادرات کالا به ايالات متحده به قیمتی " کمتر از ارزش منصفانهبازار " ، وقتي که چنين فروش هايي عملا صدمه به توليد کنندگان محصولات مشابه درآمريکا وارد کند یا آنها را در معرض چنین تهدیدی قرار دهد.

قانون ضد تراست: خط مشي و يا عملي که هدف آن کوتاه کردن دست قدرت هاي انحصار طلب در يک بازاراست.

کساد: کاهش شديد در فعاليت هاي کلي اقتصادي در برحسب مقدار و / يا طولمدت.

کسري بودجه: مبلغی که دولت ساليانه بيش از درآمد خود هزینه ميکند.

کسري موازنه بازرگانی: مقداري که واردات يک کشور بر صادرات آن پيشيگيرد.

کشت و صنعت: واژه اي که نمایانگر ماهيت عظيم و شرکت گونه و برخي ازمؤسسات کشاورزی در اقتصاد امروزی آمریکا است.

کمک به قيمت های کشاورزی : کمک دولت فدرال به کشاورزان برای حمايت از آنها در مقابله با عوامل نامساعدي چون آبوهواي بد يا مازاد توليد.

کميسيون اوراق بهادار و مبادلات ارزی (SEC ): یکدستگاه نظارت کننده مستقل ، غير حزبی و نيمه قضايي که مسئول اجرای قوانين فدرا لاوراق بهادار است. هدف از وضع اين قوانين حمایت از سرمايه گذاران وحصول اطمينان ازدسترسي آنان به تمامي اطلاعات مربوط به اوراق بهادار عمومي است. کميسيون همچنين برکار شرکت هايي که در خريد يا فروش اوراق بهادار دست دارند، کسانی که در زمینهسرمايه گذاری نظر مشورتی در اختیار افراد می گذارند و نيز بر کار شرکت هاي سرمايهگذاری نظارت دارد.


مازاد بودجه: مبلغ ساليانه اي که دولت بيش از مصرفخود در مي آورد.

مازاد تجارت: مقداري که واردات يک کشور از صادرات آن کشورپيشي گيرد.

مالکيت معنوي: مالکيتی که گواه آن ثبت اختراع، ثبت علائم تجاری وحق تألیف است. این مالکیت حق تصرف، استفاده و یا در اختیار گرفتن محصول ابتکارانسانی را به [صاحبان آن] اعطا مي کند.

مزايای اضافی: امتیازات غير مستقيمو غير نقدي مانند بيمه بهداشت، بيمه عمر ، سود سهام و جز آن که علاوه بر دستمزد ومزاياي حقوقي توسط کارفرمایان به کارمندان داده مي شود.

معاملات سلف خری: قراردادهایی که مستلزم تحويل کالايي با کيفيت و کمیت معين و قيمت مشخص در يک موعدمقرر در آينده است.

مانع غير تعرفه اي: اقدامات دولتی نظیر سيستم هاي نظارتیو وضع عوارض گوناگون ، علاوه بر تعرفه هايي که واردات را محدود می کند یا به صورتبالقوه توان محدود ساختن بازرگانی بين المللي را دارد.

معیار طلا: نظام پوليکه در آن ارزش پولهاي رايج برحسب وزن مشخص طلا تعيين ميشود.

نرخ تسعیر: نرخ، يا قيمتی، که بر اساس آن، پول رايج يک کشور با پول رايج کشور ديگري معاوضه ميشود.

نرخ تخفيفی: نرخ بهره ای که از طرف بانکهاي بازرگاني برای دريافت وامازبانکهای ذخیرۀ فدرا ل پرداخت می شود.

نظارت : تنظيم و انتشار ضوابط ومقررات ويژه از سوي سازمان های مجاز تحت نظارت قانوني، درجهت اداره وسازمان دهی یکفعاليت يا صنعت مشخص.

نظارت اجتماعي: محدوديت هايي که توسط دولت به منظورمنع و يا جلوگیری از اعما ل زيانبار شرکت ها ( چون آلودگي محيط و يا قرار دادنکارمندان در وضعيت هاي کاري خطرناک) و يا برای تشويق رفتارهای مطلوب اجتماعي اعمالميشود.

نظام ذخیرۀ فدرال: مرجع اصلي پولی ( بانک مرکزي) در ايالات متحده کهپول رايج را چاپ و بر عرضه اعتبار در اقتصاد نظارت مي کندو این دستگاه از یک هيئتمديره هفت نفري در واشنگتن دي سي ، 12 بانک ذخيره فدرال منطقه اي و شعبات 25 گانۀآنها تشکيل شده است.

نظام سرمايه داري ( کاپيتاليسم) : نظام اقتصادي که درآنابزار توليد در مالکيت و کنترل خصوصی است و مشخصه بارز آن رقابت ومنفعت جوییاست.

نظام کسب و فعالیت آزاد: نظام اقتصادي که مشخصۀ آن مالکيت بر دارایی هاو منابع تولیدی، انگیزۀ سود دربه خاطر توليد بيشتر، رقابت به خاطر تضمين کارآيي ودخالت نيروهاي عرضه و تقاضا که درجهت دادن به توليد و توزيع کالاها وخدماتاست.

نظام شناور تحت کنترل: نظام مبادله ارزی که در آن نرخ بيشتر پول هايرايج شناور و متغير است ولي بانک هاي مرکزي برای جلوگيري از تغييرات ناگهاني مداخلهمي کنند.

نيروي کار: در آمريکا، به تعداد کل افراد شاغل و يا درصد يافتن شغلاطلاق می شود.


واردات: کالاها و يا خدماتي که در کشوري ديگر توليد شدهود ر داخل یک کشور بفروش مي رسد.


هراس زدگی: برداشت هاي پي درپي و غيرمترقبه نقدي از بانک ها که به سبب کاهش ناگهاني در اعتماد دارندگان حساب و يا ترساز اينکه بانک توسط موسسه امتياز دهنده تعطيل شود، بوجود مي آيد. به عبارت دیگر،بسياري از دارندگان حساب به طورهمزمان پول نقد از بانک برداشت مي کنند. از آنجائيکه سپرده نقدي که يک بانک در اختیار دارد فقط بخش کوچکي از سپرده هاي آن بانکراتشکیل می دهد، تعداد زياد برداشت در يک مدت کوتاه موجودی نقدی را از میان می بردو بانک را مجبور به بستن درهای خود و یا احتمالا خارج شدن از کار ميکند.

اين واژه نامه بر مبنای واژه نامه هاي اينترنتی توسط بانک ذخیره فدرالسانفرانسيسکو (Federal Reserve Bank of San Francisco) ،بانک دخیره فدرالمينياپوليس (Federal Reserve Bank of Minneapolis )، هئيت تجارتيويرچوال
(Virtual Trade Mission)
و شوراي آموزش اقتصادي ويسکانسين

     
 
 
 
 


شنبه 10 دی 1390برچسب:, :: 13:36 ::  نويسنده : کامران

آزادی اقتصادی :    Economic independence  

این اصطلاح اصلا یک فقره فرانسوی بوده که معنی آن " بگذار عمل بکند و بگذار بگذرد " است یعنی حکومت باید امور اقتصادی جامعه را آزاد گذاشته و در آن مداخله ای نکند ویا قیودی را برای آن وضع ننماید . این اصطلاح در نیمه اول قرن 18 در فرانسه مخصوصا توسط افرادیکه مخالف مکتب مرکانتلزم بودند بوجود آمد .

آزادی قرار داد :  Freedom of contract             

حقی که براساسی آن یک فرد میتواند هرگونه قرار دادی را که نفع شخص او اقتضا کند عقد بنماید مشروط برانیکه مخالف مقرارت قانون   جامعه نباشد .

آخرین استعداد تولید : Marginal productivity  

قدرتیکه افزایش اضافی یک عامل متغیر تولید را برای افزودن حاصل مجموعی دارد. و باید گفت که  این اصطلاح معمولا همرای نام یکی از عوامل تولید استعمال میگردد. مثلا قدرت تولید نهائی کار، قدرت تولید نهائی سرمایه ، و  زمینکه باعث افزایش  بیشترعوامل تولید  و افزودن محصولات مجموعی تولید  میگردد.

آشتی دادن یا استمالت :  Conciliation

در اصطلاح روابط امور  کاراست که  در صورت بروز اختلاف بین کارگر وکارفرما عبارت از استخدام شخصی سومی به منظور حل وفصل منازعه که بوسیله نشان دادن را های مختلفی که  اختلافات رابتواند حل فصل نماید اما طرف سومی صلاحیت تحمیل نمودن فصیله را ندارد .

آشفتگی بانکی :

نارامی های بانکی باعث سلب اعتماد مردم از یک یا چند بانک گردیده که این حالت ایجاد شده زمینه را برای تقاضای امانات مردم را از بانک ها فراهم میسازد . و همچنان در زمانهای قبل انتشار پول های رایج خصوصی که وجود داشت . معمولا در میان مردم بصورت تقاضا برای تبدیل یکنوع پول به نوع دیگر تجلی مییافت که بعضی اوقات باعث نارامی های بانکی میگردید و چینین نارامی ها میتواند موجب شکستگی بانک های معتبر دنیا گردد .

آمار :

این اصطلاح از علم جمع آوری ودسته بندی وقایع جامعه بوده  که برای تغیررات  اطلاعات کمی میتواند سهولت را ایجاد نماید .ومطابق این روش میتواند از مجموعی افراد و نهاد های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ونظامی مشاهدات و نمونه گیری های مورد ضرورت را جمع آوری  ومطابق مهم ترین روش های آماری در زمینه های اقتصادی و تجارت در مراحل مختلف زمانی استفاده بعمل آورد .

آمیزش اقتصادی :  Combination ( Consolidation )

 آمیزش اقتصادی زمانی صورت گرفته میتواند که دویا بشترشرکت های سهامی محدود موجوده یکی شده ویک شرکت واحد اقتصادی راتشکیل دهند .

Adapted marketing mix

آمیزه سازگار بازاریابی –آمیزه انعطاب پذیربازاریابی :

یک استراتژی بازاریابی جهانی برای سازگار نمودن هریک از ارکان آمیزه بازاریابی با بازار مورد هدف در سطح جهانی ، که شرکت باید در این زمینه هزینه های بیشتری را تحمیل نماید ، ولی بدان امید که به سهم بیشتری از بازار و بازده دست یابد .

آنکتاد :

اندیشه تاسیس یک ارگان دائمی برای تجارت وتوسعه در اوایل دهه 1960 باتوجه به علاقمندی  کشورهای در حال توسعه مطرح شد ودهه 1960 ــ 1970رابه  دهه توسعه نام گذاری گردید . بعد از اینکه شواری اقتصادی واجتماعی سازمان ملل متحده در سال 1962 لزوم طرح میایل تجارت بین المللی را دریک کنفرانس خاص تاکید کرد . اولین کنفرانس تجارت وتوسعه ازماه مارچ تاجون 1964 در ژنوتشکیل شد که بنام        ( آنکستاد اول ) مسمی شد . ومجموعی عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 30 دسامبر 1964 نیز تصمیم گرفت که آنکستاد بصورت ارگانی وابسته به شواری اقتصادی واجتماعی سازمان ملل متحده ، فعالیت داشته باشد .عالی ترین ارگان آنکستاد کنفرانس نمایندگان ( 160) کشور عضوسازمان ملل میباشد . که در فواصل سه یا چهارسال یکدیگر را ملاقات میکنند . اعضا آنکستاد را میتوان ( مثل اعضای سازمان ملل متحده ) به چهار گروه تقسیم کرد . گروه اول : متشکل از ( 19) کشور آسیایی وآفریقایی ) میباشد . گروه دوم متشکل از ( 30 ) کشور صنعتی غرب) میباشد . گروه سوم : متشکل از

( 27 ) کشور امریکایی لاتین وکشورهای در حال توسعه دریای کار اشیای میباشد . گروه چهارم : ( 10) کشور باسیتم های اقتصادی هدایت شده ) میباشد .

 

آویز:  Advice 

این صطلاح معمولا در  معاملات تجارتی وتحویلی بانکی راجع به فرستادن اموال یا کدام مطلب  دیگر مربوط معاملات تجارتی بطریق مقابل ارایه میگردد . اما استعمال کلمه ( اطلاعیه ) صیح تر است .

ابزارهای سیاست گذاری:

ابزار های اقتصادی و اجتماعی که به منظور تاثیر بر ابزار سیاست گذاری از سوی دولت مورد استفاده قرار میگرند . این ابزار ها را بطور عموم به چهار گروه تقسیم بندی میکنند . سیاست مالی ، سیاست پولی ، سیاست اسعاری و جدید تر از همه سیاست در آمدی میباشد .

اتوماسیون :

این اصطلاح به معنی عام کلمه عبارت از جانیشنی کار انسان با وسایل خود کار بوده که افزایش بازدهی کار با افزایش تولید همراه میباشد وسهم شان موجب رشد اقتصادی جامعه میشود . بناً بیکاری روابط مستقیم با تکنولوژی یک ندارد . زیرا افزایش اتوماتیک درنظام های مختلف جوامع بشری وجود داشته که از آغاز تحویل مواد خام به ماشین خود کار الی کار تمام ضرورت بدخالت کار انسان ندارد . همچنان در شرایط معاصر رشد سریع محصولات صنعتی دنیا ایجاب سیتم کمپوتری را مینماید که تاثیرات چشمگیری از خود بجا نهاده است .

اتحاد :

متحد شدن موسسات تجارتی وتصدی های تولیدی از لحاظ تشکیلاتی بطور دایمی و موقتی را گویند که چینین اتحادیه ها روی ملل مختلف ایجاد شده و علل مهم آن عبارت از کاستن رقابت و مصارف تمام شد از اثر تولیدات کتلوی و تمرکز بخشیدن سرمایه و اداره سالم میباشد .

اتحادیه افقی : Craft union  

اتحادیه اختصاصی مولدین بوده که اعضای آن منشکل از یک ویا بیشتر حرفه های اختصاصی متحد و پیوسته باشند بنام اتحادیه افقی مولدین مسمی میباشند .

اتحادیه پرداخت های اروپا :

این اتحادیه در 1950 توسط ( 17 ) کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اروپا بنیان نهاده شد در حقیقت جایگزین موافقت نامه پرداخت های درون اروپایی که طبق برنامه بازسازی اروپا تشکیل شده بود بشمار میرفت . همچنان مساوی کردن قروض و مطالبات بین المللی چند جانبه برای کشورهای عضو در نظر بود . علاوه براین اتحادیه مکانیزم داشت برای اعطای کریدت به هر عضویکه در برابر اعضای دیگر دچار کسر پرداخت بیلانس ها میشدن . و در 1958 هنگام که کشور های اروپا غربی ارزش پذیری پول های خود را بار دیگر بر قرار ساخت . موافقت نامه پول اروپا جانشین اتحادیه پرداخت های اروپا گردید . اتحادیه مذکور نقش مهمی دروحدت اروپا  ونیز جلوگیری از تجارت معمولی دوجانبه را درنظر دارد .

اتحادیه تجارت آزاد اروپا :

اتحادیه تجارت آزاد اروپا در نوامبر 1959 در استکولم توسط بریتانیا ، ناروی ، سویدن ، دنمارک ، اتریش ، پرتگال وسویس قرار داد نامه را تهه و آنرا به تعویب رسانیدن . همچنان در اپریل 1961 با فنلاند و درمارچ 1970 با اسیلند موافقت نامه تجارتی را به امضا رسانیدن. ولی متقابلا دنمارک و برتیانیا در 1973 بمنظور حاصل نمودن عضویت جامعه اقتصادی اروپا ، اتحادیه تجارت آزاد اروپا را ترک گفتند . باید گفت که موافقت نامه استکهلم باعث پدید آمدن یک ناحیه تجارتی آزاد و حفیظ تعرفه های وارداتی و لغو حقوق گمرکی میان کشور های شان توافق بعمل آمده است . این اتحادیه با جامعه اقتصادی اروپا روابط بسیار گسترده ای دارد . وطرح قرار داد های تجارت آزاد بین هر یک از اعضای آن و جامعه اقتصادی در 1973 صورت گرفته که سرانجام به پیدایش یک اتحادیه گمرکی کاملا متشکل از این دو انجامید .

اتحادیه عرضه کنندگان اوراق قرضه بین المللی :

این اتحادیه درسال 1969 به منظور جمع آوری و انتشار قیمت های جاری وسود اوراق قرضه اروپایی تشکیل شده است .

اتحادیه جهت تحدید تجارت :    Combination in restraint of trade

توافقات میان چندین سرمایه گذار بمنظور محدود ساختن و یا از بین بردن رقابت بشکل اتحادیه کارتل صورت میگرد . این اتحاد احتمال دارد قیمت ها را بثبیت و تحت انحصار خود بوجود آورد و با کدام تدابیر دیگر جهت تحدید رقابت مبادرت ورزد .

اتحادیه مقید کارگران : Closed union

یک اتحادیه کاری که دارای شرایط و مقرارت مقید بخود بوده و پذیرش اعضای جدیدالشمول را در عضویت این اتحادیه خیلی ساخته است .

اتحادیه بانک های مرکزی افریقا :

اتحادیه هایکه در 1968 برای تشویق همکاری در زمینه فعالیت های پولی ، بانکی ومالی در افریقا توجود آمد . این اتحادیه بانک های مرکزی وسازمان های مالی افریقایی  را .

به ادامه مطلب برای خواندن بقیه بروید



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب